Hrvatska pošta će Amazonovu robu slati ostalima u regionu - od Slovenije pa sve do Kipra?

Do 2020. godine promet Hrvatske pošte u prosjeku je rastao 15 do 20 odsto godišnje, a zbog epidimije je skočio za 30 odsto.

FOTO: Depositphotos, wolterke

Slične trendova bilježe i druge javne poštanske službe u zemljama Evropske unije.

Iako se u prethodnom razdoblju činilo da su nacionalne pošte, uključujući i Hrvatsku poštu (HP), postale pomalo arhaične organizacije koje više imaju socijalni nego tržišni karakter, tako da zbrinjavaju veliki broj zaposlenika s jedne strane, a istodobno održavaju nerentabilne poštanske urede u ruralnim dijelovima zemlje te na otocima gdje poštanski službenik može lako nabrojati sve korisnike i usluge – tehnologija je u bizarnom spletu okolnosti zapravo spasila takve tvrtke, piše Poslovni dnevnik.

Naime, početkom 2000-ih poštanske službe su, usljed liberalizacije, uglavnom izgubile svoj smisao jer su se na tržištu dostave pošiljki, a kojeg je većinu činila dostava pisama, našle nove, inovativne i dobro organizovane manje firme, od kojih su neke dosegle i nacionalne ili globalne okvire. No, onda je krajem 2000-ih naglo, istina najprije u SAD-u i zapadnoj Europi, zaživjela onlajn trgovina i sve više kupaca je počelo robu naručivati preko interneta, a što po prirodi stvari podrazumeva dostavni lanac.

Iako je bilo pokušaja, a neke firme to rade i danas, da u vlastitom aranžmanu imaju narudžbinu, prodaju i dostavu, većina ih se ipak odlučila baviti samo narudžbinom i prodajom, ili čak i samo prodajom, a da dostavu ostavi profesionalcima. Amazon je svakako pionir u tom segmentu, da bi danas to postala trgovina s milion zaposlenih i godišnjim prometom od 280 milijardi dolara.

Pošte razdvojile poslovanje

Iako Amazon ima i vlastite brendove i usluge koje prodaje, preko njega svoju robu i usluge nudi oko pet miliona raznih trgovina. Iako globalno na tržištu postoji niz drugih dostavnih kompanija, poput DHL-a, FedEx-a, UPS-a, GLS-a, DPD-a, a u novije vreme tu su i platforme kao što su Uber, Wolt, Glovo i drugi, u datoj situaciji ponovo su na važnosti dobile nacionalne pošte. Iako su gotovo sve takve pošte, uključujući i HP, razdvojile svoje poslovanje s profitabilnim paketnim dostavama od onih iz domena obavezne javne usluge, činjenica je da one svojom veličinom, investicionim kapitalom, organizacijom, a po pravilu i državnim zaleđem, mogu biti pouzdan partner velikim igračima kakav je Amazon.

Dokaz za to je upravo i Hrvatska pošta koja je pre 10-ak dana i službeno postala Amazonov partner u ovom delu svijeta. O detaljima niko ne želi da govori, samu Hrvatsku poštu obavezuju strogi ugovori o povjerljivosti, a Amazon jednostavno ima takvu politiku zatvorenosti podstaknut optužbama za izrabljivanje svojih radnika u SAD-u i Europi.

No činjenica je da se od ovog meseca paketi narudžbina preko Amazona, a i ne samo od njega, obrađuju u novom sortnom centru HP-a u Velikoj Gorici te od tamo isporučuju kupcima. Nagađa se da je upravo novo logističko središte Pošte bilo glavni magnet za ulazak Amazona u HP. Sortirnica je otvorena u septembru prošle godine, a veruje se da je čitav projekat bio ubrzan za pola godine upravo zbog interesa Amazona. Ukupna vrednost cijelog projekta je oko 46 miliona evra, u kompleksu radi više od 1.500 radnika – sortirnica, poštanska logistika, paketna logistika, prevoz i vozni park, IT i centar za podatke, podrška poslovanju.

Visoko regalno skladište ima kapacitet 8.000 paketnih mesta te je ukupne nosivosti 6.400 tona. Kapacitet stroja za automatsku razradu paketa je 15.000 pošiljaka na sat, mase paketa od 100 grama do 30 kilograma. Ukratko, radi se o najvećoj investiciji u istoriji HP-a, a kompleks je ujedno i postao novo sjedište pa će se tako ubuduće iz Velike Gorice raznositi pošta u sve ostale krajeve Hrvatske.

Povezivanje sa željeznicom

Uz to, iako su službeni detalji tajna, portal Poslovni dnevnik saznao je da će ovaj distributivni centar HP-a postati i središte Amazonove dostave za širu regiju – neslužbeno se govori o Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori, ali i o Sjevernoj Makedoniji i Albaniji, a neki izvori im tvrde da se u ovom projektu čak radi i o širenju Hrvatske pošte još na Sloveniju, Grčku i Kipar.

Iako su Hrvati kupovali onlajn robu već duže vrijeme, prava ekspanzija je došla ulaskom te zemlje u punopravno članstvo Evropske unije, a što je značilo da više nema nikakvih carinskih procedura i dodatnih davanja na kupljenu robu. Iz HP-a kažu da su od 2013. konstantno imali dvocifren rast prometa u segmentu paketne dostave. Situacija oko onlajn kupovine dodatno je eksplodirala ove godine pojavom pandemije kovida-19 koja je donijela velike probleme cjelokupnoj svetskoj privredi, no kurirske firme i onlajn prodavnice zabeležile su značajan rast.

Pratite Cafe.ba putem aplikacije za Android, iOS i društvenih mreža Facebook, Twitter i Instagram