Foto: Sjstudio6 / Shutterstock

S generacije na generaciju prenose se ‘dobronamjerni’ savjeti i trikovi o pametnom korišćenju automobila tokom hladnih mjeseci. Vjerovatno ne postoji vozač koji nije dao ili primio savjet da automobil nakon paljenja treba ostaviti da radi dok ne dostigne radnu temperaturu (između 90 i 105 stepeni Celzijusa).

Niko takav ritual neće osporiti jer i sama logika nalaže da izrazito hladnom motoru treba malo vremena da se zagrije prije kretanja.
 
No, istina je potpuno drugačija! Puštanje motora da se zagrije nije ništa drugo nego potpuno pogrešno ‘bapsko vjerovanje’ koje mu skraćuje vijek, piše Jutarnji list.
 
Kada ujutro na debelom minusu sednete u smrznuti automobil nema potrebe da zagrijavate motor prije nego što krenete. Takva praksa, naime, može ukloniti ulje sa zidova cilindara što dovodi do habanja, a u istom trenutku, upaljeni motor dok ne dođe do radne temperature nepotrebno će vam trošiti gorivo.
 
Takođe, zagrevanje motora dok ste parkirani traje duže nego u vožnji, ulje se intenzivnije degradira i dijelovi više habaju, a rad u ‘leru’ zbog lošijeg procesa sagorijevanja goriva dovodi do toga da se nesagoreno gorivo pretvara u uljni film i završava u karteru.
 
Novi motori imaju senzore koji otkrivaju niske temperature u motoru, pa pumpa goriva radi ‘prekovremeno’ kako bi se dosegla barem četiri stepena, a ako se odmah krene, svi dijelovi motora se počinju ravnomjernije zagrijavati nego u praznom hodu.
 
Kao utjehu za vozače koji godinama rade pogrešan ritual, opisan u uvodu teksta, navešćemo da puštanje motora da se zagrije dok ste parkirani nije uvijek pogrešno. Ispravno je, čak i preporučljivo ako vozite automobil star dvadesetak godina.
 
U tom slučaju držite se i ostalih pravila, odnosno manjih brzina i obrtaja dok temperatura ne dođe na potreban nivo.
Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )