Foto: mup.gov.hr
Ministarstvo unutrašnjih poslova Hrvatske predstavilo je 17 decembra dvije nove letjelice Bel 412EPX. Naručeni su 7. jula 2022. godine od japanske firme Subaru koja proizvodi model 412 po licenci američkog Bela.
Prema ugovoru trebali su da budu u rukama korisnika poslije 15 mjeseci, ali završetak izrade se odužio.
Plaćeni su 36,3 miliona evra, ali od tog novca 85% obezbijeđeno je iz fondova EU jer je njihova primarna namjena hitni medicinski prevoz i podrška civilnoj zaštiti. Na predstavljanju nove tehnike ministar unutrašnjih poslova Davor Božinović je rekao da se planira nabavka još jednog primjerka.
Za sada dva koja su primljena biće razmještena jedan na aerodromu Lučko i jedan u Dubrovniku. Za te letjelice izradiće se dva namjenska hangara, prenosi Balkanska bezbednosna mreža.
Obuka pilota i tehničara počinje februara 2025. godine u SAD i oni će potpuno ovladati tehnikom prije početka ljetnje sezone.
Porijeklo modela 412 vodi od jednomotornih Belova 204 i 205 koji su pod vojnom oznakom UH-1 i nadimkom Hjui postali ikona Vijetnamskog rata. Dvomotorni dervat Bel 212 od 1971. godine izrađivan je za kanadsku vojsku.
U jugoslovenskoj eri, od 1978. do 1980. federalni sekretarijat unutrašnjih poslova i Srbija, Hrvatska, Slovenija, Crna Gora i Makedonija nabavile su osam primjeraka modela 212 od italijanske firme Agusta koja je bila nosilac licencne proizvodnje.
Osamdesetih godina Bel je ponudio na tržištu Bel 412 koji se u osnovi razlikovao od 212 po četverokrakom rotoru. Sada se proizvode sa savremenom avionikom za vojne i civilne korisnike. Prvi korisnik modela 412 na jugoslovenskom prostoru bila je milicija Slovenije koja je 1988. nabavila jedan komad.
Kasnije osam komada uvedeno je u naoružanje Slovenačke vojske. Makedonska policija ima jedan Bel 412, a u Crnoj Gori su četiri primjerka – tri u vojnoj avijaciji i jedan policijski. Jedan novi Bel 412 naručen je za policiju Kantona Sarajevo, a navodno će i oružana sila BiH nabaviti četiri komada.
Firma Subaru izrađuje najsavremeniju varijantu Bel 412EPX koja se od prethodnih razlikuje po avionici. Osim pilota prevozi se do 14 putnika.