Ostalo je još samo nekoliko sedmica do početka zimske sezone, odnosno do trenutka kada je potrebno ljetne gume zamijeniti zimskim, pa smo provjerili koje gume vozači da odaberu, odnosno kojih performansi.
Osim toga, provjerili smo i koliko često ih je potrebno mijenjati te da li se preporučuje kupovina novih ili polovnih guma, a u nastavku možete pročitati sve pojedinosti.
Kako odabrati zimske gume za auto?
Prema zakonu, vrijeme za stavljanje zimskih guma na automobil je od 1. novembra, ali i kada se temperature spuste ispod sedam stepeni Celzijusa. Ove gume su posebno dizajnirane za zimsku vožnju te nose oznaku M/S i pahuljicu.
Pravila pri izboru auto-guma za zimu se ne razlikuju u odnosu na izbor ljetnih guma, što znači da treba da vodite računa o tome koja je fabrička dimenzija, godina proizvodnje, dubina profila i da birate gumu proizvedenu za zimu.
Osnovna razlika među gumama je geometrija šare i hemijski sastav iste, a zimska guma je dosta mekša u odnosu na ljetnu, te joj je zaustavni put kraći. Čak i najbolja ljetna guma će u zimskim uslovima da se stvrdne, što vas može dovesti u opasnost.
Koje su najbolje zimske gume i kada ih treba zamijeniti?
Životni vijek automobilske gume zavisi od mnogo faktora, među kojima su najvažniji kvalitet, uslovi puta i navike vozača, dok starost gume, ako je pravilno skladištena, ne utiče na njene performanse. "Michelin", kao jedan od najpoznatijih svjetskih proizvođača, utvrdio je da je godina dana skladištenja gume jednako njenom korištenju od svega dvije nedjelje, tako da ukupna starost guma može da bude čak osam do 10 godina.
Optimalan period za zamjenu auto-guma je oko pet godina.
Koja je razlika između ljetnih i zimskih guma?
Osnovna razlika između zimskih i ljetnih guma je u njihovom hemijskom sastavu. Zimske gume su mekše i ne mogu da se stvrdnu na zimskim temperaturama, što i jeste njihova suština. Ljetne gume pri niskim temperaturama uzrokovale bi da se kližete po snijegu i ledu, što vjerovatno ne biste željeli, a budući da gube svoju elastičnost, njihov zaustavni put je mnogo duži u zimskim uslovima.
Osim toga, zimske i ljetne gume različito izgledaju, te ljetne imaju posebno dizajnirane pruge u gaznoj površini koje omogućavaju snažnije prianjanje kod viših temperatura, jednako kao i na suvim i vlažnim kolovozima.
Da li kupiti nove, polovne ili protektirane gume?
U slučaju da se pitate da li treba kupiti nove, polovne ili protektirane gume, uvijek je najbolje opcija da se kupe nove, međutim, s obzirom na tešku ekonomsku situaciju, sigurno je da će bužet diktirati izbor auto-guma. Upravo je to dovelo do velike potražnje protektiranih auto-guma, odnosno istrošenih, već korištenih guma koje su presvučene novim habajućim slojem.
Ako budete imali sreće, možete pronaći solidne polovne auto-gume nekog od premijum brendova koje će vas poslužiti sezonu ili dvije.
Inače, cijena auto-guma uglavnom je uslovljena performansama i kvalitetom, a iako u auto-industriji skuplje ne znači nužno i bolje, ipak su najbolje gume za automobil često one sa nešto višom cijenom.
Koliko guma je potrebno kupiti?
Uvijek dolazi u obzir kombinacije dvije stare i dvije nove auto-gume, a u tom slučaju je bitno da one koje kupujete budu istog proizvođača i, naravno, istog tipa i dimenzija kao stare.
Ako ne kupujete sve četiri, onda je pravilo da auto-gume uvijek kupujte u paru.
Koje gume kupiti na osnovu kilometara koje prelazite?
Ako ste vozač koji najviše vremena provodi u gradskoj vožnji i ne prelazi mnogo kilometara, onda izbor nije previše težak. Sve nove auto-gume, bilo kojeg proizvođača, biće zadovoljavajuće.
Ukoliko ste aktivniji vozač i prelazite više kilometara godišnje te vozite svakodnevno, trebalo bi da vodite računa o gumama, a redovna kontrola i izmjena ljeto-zima su obavezne.
Ukoliko su auto-gume starije od pet godina sa pređenih 65.000 kilometara, tada je vrijeme za nove, a s obzirom na to da je guma već prošla nekoliko sezona pod uticajem svih vremenskih uslova, a dubina šare je sigurno već pri kraju.
Kako znati kakve performanse ima guma?
Kada kupuju gume za automobil, vozači prvenstveno gledaju dimenziju i cijenu, ali gume imaju i brojne druge performanse koje se nalaze na EU oznaci i bočnoj strani gume. Šta se sve može naći na bočnoj strani gume:
Najprije, tu je broj koji, na primjer, izgleda ovako 195/65 R 15 15 91H.
U ovoj oznaci broj 195 označava širinu gume u milimetrima, 65 predstavlja procenat visine gume u odnosnu na širinu, dok je R oznaka da je riječ o radijalnoj gumi. Broj 15 u nastavku je prečnik felge u inčima, a 91 indeks nosivosti. H je oznaka za brzinu. Većinu vozača zanima ona prva oznaka na gumi (195/65 R15), koja je realno i najvažnija, zato što označava dimenzije i nosivost - osnovne i najvažnije parametre auto-gume. Ovdje je važno da napomenemo da se nosivost odnosi na nosivost po jednom točku.
U prevodu, za oznaku 91 nosivost bi bila oko 615 kilograma po jednom točku, te bi ukupna nosivost nekog automobila sa tom oznakom bila četiri puta veća.
Oznaka brzine možda nije upadljiva, ali je važna, a ona označava do koje je brzine sigurno voziti gumu. Budući da većina auto-guma ima oznaku brzine H koja se odnosi na vožnju do 210 km na sat, iskreno se nadamo da vam neće padati na pamet da vozite ni približno tome.
Koje oznake EU su važne da budu na gumama?
Energetske oznake
Energetski razredi na gumama raspoređeni su od A do G, tako je A ekološki najisplativija auto-guma koja znači i najmanju potrošnju goriva. G je najneisplativija auto-guma.
Nivo buke
Uz štednju goriva, tu je još jedna važna oznaka EU, a to je nivo buke koji je podijeljen u tri kategorije, pa je tako jedan talas dodijeljen jako tihim gumama, dok su tri talasa oznaka za one koje stvaraju buku.
Prianjanje na mokrom
Možda i najbitnija oznaka EU je prianjanje gume na mokrom, odnosno njena efikasnost pri kočenju na mokrom kolovozu. Kao i kod potrošnje goriva, auto-gume su označene od A do G, pri čemu A kategorija podrazumijeva i najbolje prianjanje. U praksi to znači da će auto-gume sa oznakom A pri brzini od 80 km na sat da se zaustavi 18 metara prije nego gume sa oznakom G.
Šta nam govori dubina profila guma za automobil?
Iako zakoni u različitim zemljama propisuju različite minimume za profile auto-gume, stručnjaci iz auto-industrije su saglasni da dubina gaznog sloja kod zimskih ne smije biti ispod četiri milimetra.
Razlog je jednostavan, jer plići gazni sloj znači duži zaustavni put, a gume su samim tim opasnije, u zimskim uslovima veća je mogućnost proklizavanja.