Foto: GS

Prava jesen je uveliko tu, uskoro će i zima, uz sve „radosti“ koje nam donosi ova sezona.

Magla, oblaci, kiša, sunce počinje da zalazi već nešto poslije 16 časova...

To znači da su nam dobri farovi izuzetno važni. Međutim, ako je plastika na njima požutjela, matirala i dobila nebrojene mikroogrebotine, teško ćemo imati dobro osvjetljenje, naročito kada vozimo kroz kombinaciju mraka i kiše ili magle, pišu Polovni automobili.

Stoga sredite farove na vrijeme – nije riječ o velikoj investiciji, a dobro osvijetljen put čini vožnju sigurnijom na više načina. Ne samo da se bolje i lakše uočavaju razne prepreke na putu (udarne rupe, predmeti i sl.), saobraćajni znakovi i pješaci, već se i oči manje zamaraju, naročito na dionicama sa dotrajalim i slabo vidljivim oznakama i linijama na asfaltu.

Poliranje je prvo što nam padne na pamet, ali tu je i polimerizacija farova. Kada je cijena u pitanju, ne možemo da generalizujemo i kažemo koja je procedura jeftinija.

Problem je u tome što cijena u oba slučaja može da zavisi od raznih faktora, kao što su veličina fara, stanje plastike, model automobila...

Okvirno, cijena poliranja i polimerizacije kreće se od 2.000 do 4.000 dinara. I jedno i drugo možete da uradite sami, ukoliko kupite neophodnu opremu. Koliko kvalitetno ćete uraditi i da li se uopšte isplati da to sami radite – zavisi od slučaja do slučaja.

Neko nestrpljiv i nedovoljno vješt može da napravi više štete nego koristi...

Poliranje farova
Poliranje je teže uraditi u vlastitoj režiji, znatno duže traje, potrebno je više strpljenja i upornosti. U prodaji se nalaze i veoma jeftini setovi za poliranje, sa brusnim diskom koji može da se montira na klasičnu bušilicu. Međutim, možda ćete da potrošite mnogo vremena, a krajnji rezultat neće biti zadovoljavajući.

Stoga ukoliko odlučite da pokušate sami, prvo se dobro upoznajte sa procedurom, neophodnom opremom, uobičajenim greškama koje se dešavaju početnicima, tj. amaterima i slično. Idealno je da imate što kvalitetniju opremu i sredstva za poliranje, ali tu se onda postavlja pitanje isplativosti.

Koliko je efikasno poliranje farova?
Poliranje je veoma efikasno, naravno, ukoliko ga obavite u servisu koji radi sa kvalitetnim materijalima i alatima i čiji radnici su dobro obučeni i imaju dovoljno iskustva. Garancija na rad je uglavnom 2 godine. Izuzetno je važno da se farovi zaštite nakon poliranja, tj. da se stavi zaštitni sloj koji ima višestruku funkciju – između ostalog, štiti od sunca UV zraka, olakšava skidanje nečistoća prilikom redovnog pranja i sprječava da se nečistoće uvuku u mikropore (da ih tako nazovemo) u površini plastike fara.

Kako se radi poliranje farova? Ovo su osnovni koraci:
1. Skida se oštećeni sloj (šmirgl papir od npr. 600, pa naviše, sve do npr. 3.000)

2. Obavlja se poliranje (posebnim sredstvima, alatima, itd.)

3. Nanosi se zaštitni premaz

U zavisnosti od stanja farova šmirgl papir, bar onaj grublji, možda neće biti uopšte potreban. Sa druge strane, možda će morati mnogo da se šmirgla ukoliko postoji neka dublja ogrebotina.

Polimerizacija farova
Kako u stvari polimerizacija „funkcioniše“? Zagrevanjem određene tečnosti dobijaju se isparenja koja hemijskim putem „tope“ površinski sloj fara, koji zatim gotovo magično postaje kristalno providan – kao potpuno novi far.

Da li osim tog topljenja materijala, od kojeg je far izrađen, dolazi i do još nekih hemijskih reakcija koje obezbjeđuju zaštitu od UV zračenja i fizičkih oštećenja? Nismo uspjeli da dođemo do odgovora iz pouzdanog izvora.

Naime, neki strani servisi koji rade polimerizaciju farova tvrde da dolazi do određene hemijske reakcije i da se kao rezultat na površini fara dobija tanak sloj takvog materijala koji je veoma otporan na sunce, mehanička oštećenja, hemikalije, itd. U mnogim servisima kažu da polimerizacija ima mnogo prednosti u odnosu na klasično poliranje.

Od boljeg izgleda farova, preko dužeg vremenskog perioda zaštite, do bolje zaštite plastike od raznih uticaja. Zavisi od onoga ko radi polimerizaciju. U nekim servisima su nam rekli da je garancija 2 godine, napomenuvši da toliko mogu da daju iz prostog razloga što samo toliko dugo rade polimerizaciju. Ne mogu da garantuju na duži period pošto nemaju dovoljno povratnih informacija.

Neki servisi daju garanciju 3 godine. Nezvanično mnogi i kod nas i u inostranstvu tvrde da polimerizacija održava farove u odličnom stanju 3 do 5 godina, što naravno zavisi od toga koliko se auto vozi i u kakvim uslovima, gdje se parkira i slično.

Da li se nakon polimerizacije nanosi neka zaštita na far, kao što je obavezno nakon poliranja?
Kako navode u gotovo svim servisima koji se bave polimerizacijom, ali i kako piše u raznim uputstvima/objašnjenjima, nakon polimerizacije nije potrebno da se nanosi UV zaštita, folija, keramička zaštita ili bilo šta drugo što štiti od UV zračenja, kamenčića i svih drugih uticaja. Kao što smo već rekli, navodno se nakon polimerizacije dobija „novi“ sloj na faru koji ima takve karakteristike da mu nije potrebna nikakva zaštita.

To naravno ne sprječava vozača da ipak stavi neku zaštitu ukoliko želi, a ponegdje čak i savjetuju dodatnu zaštitu.

“Uradi sam” polimerizacija farova
Polimerizaciju farova možete da uradite i sami. Nije neophodna nikakva specijalna oprema. Dostupni su setovi koji uglavnom sadrže sve što je potrebno.

Cijene tih setova mogu drastično da se razlikuju, u zavisnosti od toga o kojem je proizvođaču riječ, koliko tečnosti za polimerizaciju se dobija, kvaliteta tečnosti i prateće opreme, itd. Cijene se kreću od samo 1.400 dinara, pa naviše. Ukoliko odlučite da sami radite polimerizaciju, imajte u vidu da je ta tečnost prilično otrovna, pa savjetujemo da obavezno nosite rukavice i masku, mada ni zaštitne naočare neće smetati. Inače, u nekim setovima se dobija i maska, pa ne morate posebno da je kupujete. Sama procedura nije naročito komplikovana.

Trebalo bi u setu da dobijete uputstvo, a i YouTube ima mnoštvo video klipova sa objašnjenjima.

Farove treba pripremiti šmirglanjem, praktično kao da radite klasično poliranje, ali se staje na „pola puta“, odnosno koristi se papir samo do granulacije 1200. Ne ide se preko toga. U nekim setovima dobijate i krep traku za zaštitu dijelova oko fara i šmirgl papir u više granulacija.

Najgrublju granulaciju možda ne morate ni da koristite ukoliko far nije u lošem stanju. Sve može da se uradi ručno – nije vam potrebna mašina za poliranje. U svakom slučaju, kvalitetna priprema šmirgl papirom je izuzetno važna, kao i detaljno čišćenje fara prije same polimerizacije. Nakon korišćenja najfinije granulacije far će biti matiran i neprovidan, ali to ne treba da vas brine. Zatim sipate tečnost za polimerizaciju u posudu za zagrijavanje, montirate poklopac sa „levkom“, odnosno mlaznicom na koju izlazi para, uključite u struju i sačekate 5 do 10 minuta.

Kada para počne da izlazi, počinjete da obrađujete far tako što sa udaljenosti od oko 1 cm ravnomjerno parom prelazite po faru.

Istog trenutka će far postati kristalno čist i providan na mestima gdje dođe u kontakt sa parom. Budite veoma pažljivi kod obrađivanja gornjeg dijela fara, kako vam se ne bi prosula tečnost.

Sa staklenim farovima nismo imali ovakvih problema!
Plastični farovi počeli su da se koriste otprilike od početka 90-ih godina, zbog manjih troškova, bezbjednosti pješaka, manje težine, veće otpornosti na lom, ali i zbog neuporedivo lakšeg prilagođavanja novim dizajnerskim trendovima.

Nažalost, za razliku od stakla, plastika nije tako otporna na spoljne uticaje. Zbog toga i imamo ove probleme sa matiranjem farova.

Međutim, trošak od nekoliko hiljada dinara za sređivanje farova svakih 3, 4 ili 5 godina ne djeluje toliko strašno u odnosu na razne druge stvari na koje trošimo novac, s obzirom na to da dobra svjetla direktno utiču na našu bezbjednost.

Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )