Foto: InfoBijeljina
BANjALUKA - Onlajn prodaja falsifikovane robe poznatih brendova, između ostalog telefona, kozmetike i odjeće, cvjeta tokom pandemije, pa je u proteklom periodu na hiljade internet stranica sa “lažnjacima” pogašeno širom Evrope, među kojima su i neke u BiH.
U ovoj, 11. po redu akciji koju su izvodili Evropol, Evrodžast, Interpol i Nacionalni centar za kontrolu intelektualne svojine pod nazivom IOS, zatvoreno je 21.910 onlajn prodavnica, koje su nudile nepostojeće ili falsifikovane proizvode. Akcija je izvedena u 26 zemalja, od čega je 15 u Evropskoj uniji i tri u regionu, odnosno u Albaniji, BiH i Srbiji.
Zaplijenjeni su različiti proizvodi, od falsifikovanih farmaceutskih proizvoda, preko piratskih filmova ili softvera, do ilegalnog prenosa TV signala i muzike, vrijedni više od 2,5 miliona evra.
Onlajn kupovina u BiH posebno je došla do izražaja za vrijeme pandemije virusa korona, jer je to za mnoge bio jedini način da dođu do određene robe, a da pri tome ne rizikuju da u nekoj radnji “pokupe” zarazu.
Prema riječima predstavnika potrošača, stanovnici BiH u najvećoj mjeri putem interneta kupuju sportsku odjeću, obuću i parfeme.
Izvršna direktorica Udruženja za zaštitu potrošača DON iz Prijedora Murisa Marić istakla je za “Glas Srpske” da kupci na internetu jednim klikom mogu doći do robe koju žele, ali isto tako često bivaju i prevareni. Da bi izbjegli prevaru, potrebno je, kaže, da provjere da li su prodavci od kojih kupuju registrovani, jer jedino na taj način mogu da zaštite svoja prava.
- Robu putem interneta u BiH uglavnom kupuje omladina. Međutim, najveći problem i mladih i starih je to što mnogi od njih ne prepoznaju falsifikovanu robu, koje ne manjka ni u klasičnim radnjama i buticima u BiH - rekla je Marićeva.
Radnje su, pojasnila je Marićeva, preplavljene falsifikovanom robom koju trgovci prodaju kao originalnu uz visoke cijene.
- Trgovci očas posla ubijede kupce da je to originalna roba, a čiji kvalitet ni blizu ne prati cijenu - kazala je Marićeva.
Dodala je da društvene mreže “Fejsbuk” i “Instagram” predstavljaju novi vid kupovine koji je sve češći i koji će sigurno u narednim godinama u svijetu imati primat u odnosu na klasičnu trgovinu.
Banjalučanka Milana J. kaže da odjeću kupuje najčešće putem interneta, te da je do sada nekoliko puta nasjela na prevaru.
- Odjeću uglavnom kupujem sa provjerenih sajtova, međutim, u nekoliko navrata sam kupila neke sitnice sa manje poznatih stranica i dobila sam “mačka u vreći” - rekla je Milana i dodala da tokom pandemije robu isključivo kupuje putem interneta.
Prema njenim riječima, jedna od prednosti kupovine putem interneta jeste to što je u roku od 14 dana robu moguće vratiti bez ikakvog obrazloženja, dok to nije slučaj u mnogim prodavnicama.