Foto: ALEKSANDAR LETIĆ/RAS SRBIJA
Od prvostepene haške presude Anti Gotovini, kojom je akcija "Oluja" označena kao zločinački čin kojim je izvršeno etničko čišćenje Srba, u uticajnim klerikalnim i desničarskim krugovima u Hrvatskoj "crvena lampica" zaštite "samosvojnosti" nije se ozbiljnije palila sve do pojave filma "Dara iz Jasenovca".
Slučaj Gotovine zaprijetio je da cijelu modernu
hrvatsku istoriju podijeli na dva crna dijela doba ustaške države, saradnje sa
Hitlerom i genocida nad Srbima, Jevrejima i Romima i na doba nezavisnosti
devedesetih godina prošlog vijeka, koja je ostvarena brutalnim etničkim
čišćenjem-
Da je Gotovini ostala na snazi prvostepena presuda,
Hrvatska bi bila zemlja koja je dva puta nastajala na zločinu.
Zato je hrvatska vlast, uz “sadejstvo” cijelog
društva, izdašne materijalne resurse i presudnu pomoć američkog faktora, koji
je imao veliki uticaj na Haški sud, izdejstvovala oslobađanje Gotovine /čitaj:
oprala je svoju biografiju/.
Ali, zašto je običan film o ustaškim zločinima
izazvao toliku uzbunu /koja se ogledala u posrednom saniranju štete preko
trećih lica/ kada je i do sada bilo mnogo dokumentarnog materijala o Jasenovcu
i drugim stratištima Srba, a i nekoliko igranih filmova je snimljeno o temi ustaškog
genocida /prevashodno ih je radio Lordan Zafranović/?
Sve dok je vladalo uvjerenje da će ovaj film biti
regionalna priča, kao što je to slučaj sa 90 odsto filmova sa prostora bivše
Jugoslavije, da će po običaju “skoknuti” do nekog evropskog festivala gdje će
biti prikazan u propratnom pogramu i nakon toga završiti na televiziji za,
recimo, novogodišnji program – nikakve posebne otrovne strelice nisu
odapinjane.
Ali, objava da je “Daru iz Jasenovca” uzeo američki
distributer “Studio 101”, da iza njega stoje ozbiljni jevrejski krugovi,
potvrda da će film biti prikazan u bioskopima širom SAD i svijeta, te na kraju
upućen na niz instituta koji se bave Holokaustom – potpuno je promijenila
njegovu percepciju u klerikalnim i desnim krugovima Hrvatske, koji su veoma
moćni.
Pošto javno negiranje genocida u Nezavisnoj Državi
Hrvatskoj /NDH/ i sukob sa jevrejskim institucijama koje su veoma osjetljive na
takvo ponašanje nije dolazilo u obzir, pribjeglo se receptu oprobanom “milion
puta” od ratnih devedesetih godina.
Krenulo se oprobanim receptom – optuži Srbe da lažu
i izmišljaju genocid u NDH, a s druge strane /kad se baš mora/ priznaj da su u
Jasenovcu ubijani samo Jevreji. Te poruke trebaju da prenesu ličnosti koje,
naizgled, nemaju ništa sa Hrvatskom ili nekada zaraćenim stranama u regionu, a
i nisu iz političkih krugova, piše Nenad Tadić za Srnu.
Rečeno-učinjeno, uslijedili su već poznati tekstovi
u “Varajetiju” i “Los Anđeles Tajmsu” – u prvom se ne negiraju zločini u
Jasenovcu već se kaže da je sve istina, ali da je film propaganda /?!/, a u
drugom se ide još dalje i optužuje režiser Predrag Antonijević da želi da
“umetne” Srbe kao žrtve u Jasenovcu, u kome su, navodno, ubijani samo Jevreji.
Odakle potiču ove teze? Iz “pameti” američkih
filmskih kritičara koji noću, valjda, ne mogu da spavaju od brige za imidž
Katoličke crkve u Hrvatskoj ili za opšti imidž Hrvata – koje bi mogao da naruši
jedan film?
Svako ko čita ovaj tekst naći će odgovor ako uđe u
nekoliko vodećih desničarskih portala u Hrvatskoj ili je nekada pažljivije
pročitao saopštenja i stavove “Glasa Koncila” o dešavanjima u NDH.
Nije čak ni važno da li ćete “naletjeti” na današnje
ili na tekstove starije više godina jer je suština identična onoj koju su svoje
dvije teze saželi autori tekstova u “Varajetiju” i “Los Anđeles tajmsu”.
Denuncijacija filma kao “istorijskog falsifikata”,
uz obavezni narativ da su Srbi najveći zločinci iz ratova devedesetih godina,
odrađeni su iz druge ruke tako da vlasnici ovih antisrpskih teza ne budu uopšte
uvučeni u raspravu, već da u svemu učestvuju tako što će samo prebrojavati
“loše kritike” tog srpskog “propagandnog filma”.
Ali, ovaj kratkorajni uspjeh pomućen je činjenicom
da film i dalje ima jaku distribuciju i da će biti prikazan u /pre/više zemalja
i institucija, što sve skupa ponovo na sto vraća slučaj ustaške NDH i njenih u
svijetu malo poznatih morbidnih i masovnih zločina koji odavno leže pokriveni
prašinom u istorijskim ladicama.
Tako se slučaj Gotovine i potpuna sanacija štete
neće ponoviti kada je riječ o “Dari iz Jasenovca”, a sve to posljedično stavlja
znak pitanja iznad najvećeg razloga za brigu klerikalnih i brojnih desnih
krugova u Hrvatskoj – proglašavanja Alojzija Stepinca za sveca.
“Dara iz Jasenovca” sa velikom distribucijom na
raznim kontinentima i medijskom pompom koja prati ovaj film nikako nije
prijatna tim krugovima u situaciji kada je papa Franjo stavio do znanja da neće
Stepinca proglasiti svecem.
Neizbježno pominjanje Stepinčeve uloge u dešavanjima
u NDH neminovno je u slučaju bilo kakvih rasprava o filmu, koje, opet, vode u
rasprave o prirodi ustaškog zločinačkog režima.
Tačnije, to može da dovede do izlaska priče o
Stepincu iz kruga domaćih vjerskih komisija i internacionalizuje raspravu o
njemu.
I to je jedan od najjačih motiva koji su klerikalne
krugove u Hrvatskoj nagnali da se posredno, ali žustro, angažuju protiv filma i
udare “ispod pojasa” potomke pobijenih u Jasenovcu.
Naivnost srpskih autošovinista koji su se upecali na
već izlizanu frazu da ne treba gledati u prošlost, osim ako nije riječ o
ratovima iz devedesetih godina prošlog vijeka, nije dovoljna da zaista ugrozi
efekat koji bi “Dara iz Jasenovca” mogla da izazove u narednom periodu.
Pogotovo ako se trend takvih filmova nastavi poput
najavljene “Djece Kozare” Lordana Zafranovića.
Priča o mračnom i morbidnom svijetu NDH puštena je
iz boce i teško se može vratiti u nju sa par mučnih i brutalnih “recenzija”
američkih mejnstrim medija koje liče na verbalno zlostavljanje davno pobijenih
ljudi.
Činjenica da “Dara iz Jasenovca” neće potonuti u
anonimnost ili “igrati samo jedno ljeto”, već da bi mogla da izazove kreativni
efekat i inspiriše cijeli niz srpskih umjetnika da /o/stave svoj doprinos na
odru hiljada mučki pobijenih Dara – značajnija je od bilo kakve filmske
nagrade.