Foto: cafe.ba/ilustracija/x.com
Francuska ipak neće sama prijeći jednu od "crvenih linija" Vladimira Putina. Za sada neće poslati vojne instruktore koji bi trebali obučavati Ukrajince u Ukrajini. Tokom zajedničkog obraćanja novinarima s ukrajinskim predsjednikom Volodimirom Zelenskim u Elizejskoj palati, predsjednik Macron je odgodu slanja objasnio finalizacijom dogovora koalicije koja bi trebala, po njemu, biti gotova za nekoliko dana. Po tome, prelaženje te "crvene linije" samo je pitanje dana, ili sedmica.
- Mirage 2000-5
— Roksolana (@lana_s2022) June 6, 2024
- Formation de 4 500 soldats ukrainiens
- Envoi de formateurs français en Ukraine
- Autorisation d'attaquer des cibles militaires sur le sol russe
Ça ce n’est plus la France de Pétain.
Merci la France 🇫🇷🤝🇺🇦pic.twitter.com/VkDbiOp7Ua
Iako su Ukrajinci tražili Miragee od početka rata, zašto ih je Pariz odlučio poslati sada? I to u vrijeme kad bi u Ukrajinu trebali doći avioni F-16. E, u tome je problem. Isporuka F-16 kasni i možda od nje neće biti ništa sve do kraja 2024. godine. Tako bi Miragei mogli doći u Ukrajinu istovremeno s F-16. Kada bi se zbrojili svi Ukrajini obećani avioni, ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo trebalo bi dobiti više od 80 F-16. To znači da bi trebali imati barem 80 pilota osposobljenih ne samo za letenje već i za ratovanje, a uobičajeno je imati dva pilota po avionu.
Obuka ukrajinskih pilota za F-16 ide jako, jako sporo
I tu je nastao problem. Obuka budućih ukrajinskih pilota za F-16 ide jako, jako sporo. Moglo bi se reći da stoji. Obuku su na sebe preuzele tri države – Rumunija, Danska i Sjedinjene Države. Rumunsko sjedište za obuku još uvijek nije proradilo. Dansko ratno zrakoplovstvo školuje osam Ukrajinaca.
Problem je što zbog prelaska s F-16 na F-35 dansko ratno zrakoplovstvo više nema potrebu za središtem za obuku za F-16 te je njegovo gašenje planirano za novembar ove godine. Naravno, politika može donijeti odluku da središte za obuku nastavi s radom zbog potreba Ukrajine. Nažalost za Ukrajince, to je vrlo malo vjerojatno.
Posebno je zanimljivo da je u Sjedinjenim Državama na obuci samo 12 Ukrajinaca iako tamošnji kapaciteti ratnog zrakoplovstva i nacionalne garde omogućavaju školovanje njih deset puta više. Zašto samo 12? Zato što se Amerikancima ne žuri da avioni F-16 stignu u Ukrajinu. Naročito se ne žuri Lockheed Martinu koji ih proizvodi. Iako je prvi prototip prvi put poletio daleke 1974. godine, F-16 se još uvijek odlično prodaje pa budući vlasnici stoje u podužem redu. Tako će bugarsko ratno zrakoplovstvo dobiti prve F-16 Block 70 tek tokom 2027. godine.
Zbog toga Lockheed Martin nikako ne želi da se s F-16 dogodi isto što se dogodilo s Leopardima 2, Challengerima 2 i Abramsima - da potencijalni kupci gledaju snimke ostataka njihovih aviona koje su oborili Rusi. To zasigurno ne bi povećalo prodaju.
Problemi s Abramsima i Leopardima
U strahu su da im se ne dogodi isto što i General Dynamicsu, koji mora slušati kritike na račun svojih Abramsa, za koje Ukrajinci tvrde da su skoro pa neupotrebljivi. CNN je 29. maj objavio reportažu o Abramsima u Ukrajini koja je prepuna kritike. Posade tvrde da je oklop pretanak, da ne štiti od dronova kamikaza, da imaju problema s motorom, a po kiši i magli kondenzacija može spržiti elektroniku. Još prošlog ljeta ništa nisu bolje prošli ni Leopardi 2.
Postavlja se stoga pitanje ko će platiti 24 miliona dolara za Abrams (M1A2) ili 30 miliona dolara za Leopard 2A8 kad za 2.5 miliona dolara od Kineza mogu dobiti Type 99 kompanije Norinco. Jest da je kineski tenk slabiji po skoro svemu od američke i njemačke konkurencije, ali je li to bitno kad će sva tri jednako "lijepo" gorjeti kad ih uništi dron kamikaza koji će ih precizno pogoditi u najosjetljiviji dio? Stoga ne čudi prodor južnokorejskog tenka K2 Black Panthera na evropsko tržište, koji po komadu košta samo 8.5 milijuna dolara.
Kako se sa svakim novim uništenim Abramsom u Ukrajini smanjuju šanse da će naći nove kupce, General Dynamics je pokrenuo medijsku kampanju s bivšim američkim oficirima koji tvrde da nije problem u tenkovima, već u nesposobnim ukrajinskim posadama. Sigurno je pak da više nijedan Abrams neće put Ukrajine. Barem ne ako se pita ekipu iz General Dynamics Land Systemsa.
Lockheed Martin se nikako ne bi htio naći u istoj situaciji pa snažno lobira protiv isporuka F-16 Ukrajincima. Velikog saveznika ima u samom predsjedniku Bidenu, koji također nije oduševljen njihovom isporukom. Ne toliko zbog brige za buduću prodaju F-16 koliko zbog bojazni da bi ih Ukrajinci mogli iskoristiti za uništavanje ciljeva u Rusiji.