Foto: x.com
Za deset najskupljih automobila koji su uvezeni u BiH u prethodna tri mjeseca vlasnici su izdvojili više od 3,82 miliona maraka sa dažbinama, a najviše novca, tačnije pola miliona KM, otišlo je na njemački četvorotočkaš "porše 911 GT3 RS".
Prema podacima Uprave za indirektno oporezovanje (UIO) BiH, od januara do kraja marta u zemlju je uvezeno 21.627 vozila čija je vrijednost premašila 274 miliona maraka.
Najprostija računica pokazuje da je prosječna vrijednost uvezenih automobila oko 12.670 maraka, što je cjenovno prilagodljivo džepu velikog broja građana Republike Srpske i FBiH. Međutim, da u BiH i te kako ima građana koji su imuni na krizu svjedoče podaci o uvozu deset najskupljih vozila.
U društvu luksuznog "poršea" nalazi se "mercedes" vrijedan skoro 400.000 maraka. U top deset najskupljih automobila uvezenih u BiH za tri mjeseca ove godine, osim navedenih, nalaze se još pet "poršea" i tri "mercedesa", od kojih je svaki koštao više od 250.000 maraka.
Prilikom uvoza pomenutih deset luksuznih vozila UIO BiH je naplatio uvozne dažbine u ukupnom iznosu od 555.946 KM.
Predsjednica Udruženja potrošača "ToPeer" Snežana Šešlija istakla je za "Glas" da jedni jedva spajaju kraj s krajem, preživljavaju uz pomoć javnih kuhinja, dok drugi, koji su manjina, na automobile daju na stotine hiljada maraka. U BiH je, tvrdi ona, sve veći jaz među stanovništvom.
- Jednom sloju pripadaju oni koji kupuju nove automobile, dok se drugi zadovoljavaju i četvorotočkašima starima po deceniju. Siromašniji građani su srećni ako danas mogu da kupe i "golf dvojku", koji košta oko 2.000 maraka - rekla je Šešlija.
Dodala je da luksuzne automobile kupuju uglavnom političari i institucije, dok na polovna vozila polako prelaze i privrednici.
Ekonomista Zoran Pavlović kaže da je društvo u BiH veoma ekonomski raslojeno.
- Živimo u situaciji da imamo mali broj ekstremno bogatih stanovnika, kojima ništa nije skupo. Zanimljivo je to što nadležni organi ne provjeravaju porijeklo novca tih stanovnika, dok "obični" građani jedva mogu da kupe polovan automobil, jer za novi nemaju ni kreditnu sposobnost - kazao je Pavlović.
Podaci o uvozu i kupovini preskupih automobila, tvrdi on, samo su jedan u nizu dokaza dubokog ekonomskog raslojavanja među stanovništvom, koje se u neuređenim zemljama, kakva je BiH, iz godine u godinu povećava, jer se ne vrši kontrola sticanja velikog novca u kratkom roku. Kupci luksuznih automobila obično su, prema njegovim riječima, oni koji su se obogatili na ilegalan način, jer da bi sebi neko priuštio automobil od pola miliona KM, mora da ima najmanje 50 miliona prometa i zarade.
Prema podacima UIO BiH od januara do kraja marta uvezena su 634 hibridna vozila, što je za 264 više u odnosu na isti period lani. Kada je riječ o električnim automobilima u protekla tri mjeseca ove godine stiglo je 46 takvih vozila, a u istom periodu lani za jedno više.
- Za hibridna vozila uvezena ove godine, računajući i dažbine, otišlo je 47,79 miliona KM, a na električna 2,47 miliona KM - naveli su u UIO.