Foto: Pixnio
S više od 120 registrovanih različitih brendova, konkurencija je više nego žestoka u Kini. Ne mogu svi uspjeti. Prošle godine sa scene su nestali neki proizvođači, iako su neki od njih bili prisutni i na Starom kontinentu.
Nakon više od jednog vijeka evropske, japanske i američke dominacije, Azija se konsoliduje i počinje da dominira. S obzirom na to da su korejski brendovi već etablirani širom svijeta, sada je Kina ta koja počinje da privlači kupce. Za samo deset godina, ova azijska zemlja je potpuno transformisala svoju autoindustriju. Danas postoji više od 120 registrovanih brendova, ali ne mogu svi preživjeti. Neki su već odigrali svoju posljednju utakmicu.
Uprkos činjenici da Kina ima više od milijardu stanovnika, ne postoji tržište za svakoga. Električni automobili cvjetaju u zemlji, dok neki proizvođači pokušavaju da pronađu svoje mjesto među masovnom ponudom. Potražnja je nezaustavljiva, ali ne i beskonačna. Konkurencija je brutalna, a izdvajanje iz mase je nemoguće za neke male brendove. Neki od njih su pokušali s izvozom, ali prodiranje na mnogo konzervativnija tržišta može biti mnogo komplikovanije.
Tržište će nastaviti da se oslobađa manjih i nebitnih brendova. Za samo 12 mjeseci, nekoliko brendova je zatvorilo svoja vrata. Malo poznati Ji Yue i Yuanhang su uspjeli da proizvedu samo nekoliko vozila, a uprkos učešću na nedavnim automobilskim događajima u Kini, obje kompanije su proglasile bankrot. Stotine radnika je otpušteno, a država je preuzela kontrolu nad procesom demontaže.
Ništa manje upečatljiv nije bio ni odlazak brenda Neta. Uprkos tome što su privukli pažnju svojim dobrim radom, do sada nisu uspjeli privući pažnju kupaca. Na prošlogodišnjem Sajmu automobila u Pekingu predstavili su Neta L, kompaktni plug-in hibrid koji košta manje od 14.000 evra. Nažalost, nije se proslavio. Brend je pokušao da proširi svoje poslovanje u jugoistočnoj Aziji, ali s jedva 55.000 prodatih automobila godišnje, situacija je bila neodrživa. Svi zaposleni su otpušteni, a brend više ne posluje u Kini niti u bilo kojoj drugoj regiji svijeta. Ipak, sada se kao potencijalni kupac nezvanično pominje japanska Toyota.
Možda niste čuli za kompaniju Human Horizons, ali jeste čuli za njen brend automobila - HiPhi. Osnovana 2017. godine, kompanija je za samo dvije godine na tržište plasirala svoj prvi automobil. S fokusom na luksuz, HiPhi se više fokusirao na svoje poslovanje van Kine nego unutar nje. Evropa je bila u fokusu većeg dijela njihove komercijalne strategije. Međutim, prodaja ekstravagantnih električnih automobila s cijenom većom od 100.000 evra s kratkom istorijom pokazala se promašajem. Kompanija Human Horizons je podnijela zahtjev za bankrot. Iako kompanija nije potpuno zatvorena, njena situacija je praktično nepopravljiva.
S brendovima kao što su SAIC, Geely, BYD ili Chery, Kina je uspjela da izgradi značajnu nišu na globalnom tržištu. Mnoge od njenih kompanija opstaju same, dok druge potpisuju važne sporazume s drugim proizvođačima. Jedan od primjera je Leapmotor. Kompanija je započela svoje evropsko komercijalno putovanje sa Stellantisom kao njihovim 15. brendom. To je za njih bio način da opstanu i smanje zavisnost o tržištu koje, iako najveće na svijetu, nema kapacitet da izdrži toliku konkurenciju, prenosi "AutoBlog".