Foto: InfoBijeljina
Prošle godine u Srbiji je obavljeno 225.000 kupovina putem interneta dnevno, uz preko 82 miliona narudžbina ukupno.
Platforma "Temu" bilježi pad nakon završetka agresivne marketinške kampanje, dok domaći igrači koriste priliku za rast.
Prošla godina bila je rekordna za kupovinu preko interneta u Srbiji, sa 225.000 porudžbina dnevno, pokazuju podaci Narodne banke Srbije.
Pažnju kupaca najviše privlače odjeća i obuća poznatih modnih brendova. Nedavno je objavljeno i prvo nacionalno istraživanje tržišta elektronske trgovine u zemlji, piše RTS.
Više od 82 miliona narudžbina i potrošenih 162 milijarde dinara – rezultat je internet kupovine građana Srbije prošle godine. Brojevi su veliki, ali i dalje ispod evropskog prosjeka. Prednost se daje domaćim onlajn prodavcima, najvažnije su cijene, a najčešći kupci su žene – to je ukratko foto-robot kupca u Srbiji.
„Glavni trendovi iz Evrope dolaze i kod nas. Konkretno mislim na pojavu Market Place-a, Pure Players-a kao modela poslovanja, kada firma ima samo internet prodavnicu, dakle nema fizičku prodavnicu. I jedan novi model poslovanja koji se zove ‘Fulfillment’, odnosno logistička podrška e-komercima“, kaže Ivan Tanasković, direktor E-komerc asocijacije Srbije.
"Temu" u padu
Platforma "Temu", koja je prošle godine uzdrmala svjetsko tržište onlajn trgovine, bilježi pad. Stručnjaci kažu da je to očekivano nakon prestanka agresivne marketinške kampanje, piše RTS.
„Temu će morati da se prilagodi, moraće da nađe način kako da parira drugim platformama, kao što je 'Aliekspres'. Oni su ovom poslovnom strategijom napravili uspjeh, ta strategija je bila odlična, ali sada ćemo vidjeti šta će oni da ponude što će biti drugačije u odnosu na konkurente“, kaže stručnjak za marketing Miljan Premović.
Marko Dragić iz Udruženja za zaštitu potrošača upozorava da je sve to kupovina na sopstveni rizik i da nema primjene zakona.
„Samim tim, potrošači u Srbiji nemaju mogućnost reklamacije, niti da se pozovu na naše domaće zakonodavstvo“, dodaje Dragić.
Domaći trgovci shvatili svoje prednosti
Slabljenjem svjetskih onlajn igrača, priliku dobijaju domaći.
Ivan Tanasković ističe da su domaći trgovci prepoznali svoje prednosti: podrška na domaćem jeziku, brža dostava i zamjena robe, povrat novca.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, građani Srbije preko interneta najviše kupuju odjeću i obuću, sportsku opremu, namještaj i opremu za kuću, kao i hranu.