Foto: Srpskainfo
Funkcioneri u Srpskoj i dalje imaju zakonsku obavezu sa podnose lične finansijske izvještaje, odnosno imovinske kartone, ali Republička komisija za utvrđivanje sukoba interesa u organima vlasti može samo da ih deponuje, jer nema mogućnost da ih provjerava.
To je
rezulat pravne trakavice između Republičke komisije i Ustavnog suda RS koja
traje još od 25. septembra 2019. kada je sud, na inicijativu troje Modričana,
utvrdio da Pravila o postupku pred Republičkom komisijom i načinu kontrole
finansijskih izvještaja nisu u saglasnosti sa Ustavom i Zakonom o sprečavanju
sukoba interesa RS.
Ta
Pravila koja su važila od 2009. bila su jedan od ključnih dokumenata po kome je
radila Komisija, jer je njima bila precizirana sva procedura – od podnošenja
prijave za sukob interesa, načina dokazivanja, do prikupljanja podataka o
imovini funkcionera.
A
riječ je o poslanicima u Narodnoj skupštini, delegatima u Vijeću naroda,
odbornicima u skupštinama opština i gradova, predsjedniku i potpredsjednicima
Republike, članovima Vlade, generalnim sekretarima predsjednika RS, Narodne
skupštine, Vijeća naroda i Vade, kao i gradonačelnicima i njihovim zamjenicima,
načelnicima opština i zamjenicima načelnika opština, te savjetnicima i
članovima porodice.
Zbog
toga je Republička komisija podnijela inicijativu za ocjenjivanje ustavnosti
člana 12. Zakona o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti RS, želeći da
potpuno iz zakona izbaci dio o imovinskim kartonima, jer je smatrala da nema
mogućnost da ispoštuje zakon.
Međutim,
Ustavni sud je to odbio krajem oktobra 2020. što znači da i daje ostaje član
Zakona koji glasi: „Izabrani predstavnici, nosioci izvršnih funkcija i
savjetnici dužni su dostavljati redovne finansijske izvještaje. Komisija će
posebnim aktom urediti način kontrole finansijskog izveštaja“. U prevodu,
Republička komisija mora da napiše novi tekst pravila.
Kada će to tačno biti, ne zna se, ali predsjednica komisije Obrenka Slijepčević za Srpskainfo kaže da se aktivno radi na tome.
– Do
izrade pravila, komisija nije u mogućnosti da vrši kontrolu finansijskih izvještaja.
Komisija je bila utvrdila obrazac finansijskog izvještaja koji po svemu
odgovara odredbama Zakona, te je shodno i mišljenju Agencije za zaštitu ličnih
podataka BiH, apsolutno sačuvala privatnost prema zakonu. Komisija utvrđuje šta
sve čini imovinu lica, a ne kontroliše na koji način je ta imovina stečena –
kaže Slijepčevićeva.
Prema
njenim riječima, akon odluke Ustavnog suda RS došlo je do pravne nesigurnosti i
pravnog vakuuma za rad po ovom bitnom pitanju.
–
Razlog koji Ustavni sud RS uzima kao osnovni je da je Komisija postupajući po
Zakonu povredila Ustav, što je zaista pravno nemoguće – smatra Slijepčevićeva.
POPIS
IMOVINE
Poništena
pravila za postupanje pred Republičkom komisijom nalagala su da funkcioneri
podnose finansijske izvještaje komisiji, s ciljem utvrđivanja eventualnog
sukoba interesa.
U
obrascima su navodili lične podatke, da li su članovi uprava javnog preduzeća
ili privrednog društva, kolika im je naknada, pokretnu i nepokretnu imovinu,
vlasništvo u preduzeću, mjesečnu platu, godišnji prihod od drugih djelatnosti.
Ti podaci dostavljali su se i za članove pordice.
Državni
organi, organi lokalne samouprave i drugi organi institucije u Srpskoj bili su
dužni komisiji, na njen zahtjev, da dostave dokaze i informacije o funkcioneru.
Istina, ako je u posljednje vrijeme Republička komisija nekom utvrdila sukob
interesa, bili su tu lokalni, nepoznati funkcioneri. Međutim, ako uskoro ne
stupe na snagu nova pravila pred tom komisijom, bilo kakvo utvrđivanje
nezakonitosti biće pravno gotovo nemoguće.