Foto: RSE

Teslina autopilot tehnologija pod istragom je američkih vlasti uslijed zabrinutosti zbog nesposobnosti vozila te kompanije da reaguju na zaustavljena vozila hitnih službi kao i žalbi da predstavlja potencijalni rizik za vozače i druge korisnike puteva, nagovještavajući veću pažnju regulatora za softverske sisteme ispomoći vozačima, pišu svjetski mediji.

Američka vlada pokrenula je istragu o udesima koji uključuju Teslin sistem autopilota nakon nekoliko poziva nezavisnog regulatora koji je optužio proizvođača električnih automobila za puštanje vozila s nedovoljno ispitanim softverom na javne puteve, piše Fajnenšl tajms (The Financial Times).
 
Nacionalna uprava za sigurnost saobraćaja na autoputevima (NHTSA), koja je dio američkog Ministarstva saobraćaja, saopštila je u ponedjeljak, 16. avgusta, da je otvorena istraga o 11 saobraćajnih nesreća od 2018. u kojim su učestvovali Teslini automobili koji su koristili sistem autopilota i u kojima je smrtno stradala jedna, a povrijeđeno 17 osoba.
 
Istraga, koja obuhvata praktično sva Teslina vozila koja su posljednjih godina prodata u SAD - oko 765.000 automobila - nagovještava pojačane provjere Teslinog autopilot softvera, kojeg je ranije istraživao nezavisni Nacionalni odbor za sigurnost saobraćaja (NTSB).
 
Za razliku od tog tijela, ističe londonski list, NHTSA ima mogućnost da zatraži povlačenje vozila ako pronađe kvar, kao i da uvede propise cijelom sektoru. Istraga je uslijedila poslije žestokih kritika NTSB-a upućenih federalnim regulatornim tijelima zbog, kako se tvrdi, "pristupa nadzoru [koji] predstavlja potencijalni rizik za vozače i druge korisnike puteva".
 
Glavni izvršni direktor Tesle Ilon Mask (Elon Musk) našao se ranije na udaru kritika zbog agresivnog marketinga Teslinog softvera i odluke da ga nazove 'autopilot' iako je to samo takozvani sistem pomoći vozačima a ne sistem u kojem automobil može samostalno da vozi, napisao je Fajnenšl tajms.
 
Incidenti u večernjim satima

Američka Nacionalna uprava za sigurnost saobraćaja na autoputevima saopštila je da je pokrenula istragu o Teslinom autopilot sistemu uslijed zabrinutosti zbog očite nesposobnosti Teslinih vozila da reaguju na vozila hitnih službi koja su zbog različitih intervencija zaustavljena na putu, ističe BBC.
 
NHTSA je saopštila da se "većina incidenata dogodila u večernjim satima, na mjestima nesreće koja su bila označena kao upozorenja vozačima – poput postavljenih čunjeva, osvijetljenih strelica ili rotacionih svjetala vozila za hitne intervencije. Na listi saobraćajnih nesreća, dodaje britanski servis, bio je slučaj u kojem je Teslin automobil udario u stražnji dio parkiranog vatrogasnog vozila, te drugi u kojem je udario u parkirani policijski automobil.
 
Agencija je najavila da otvara preliminarnu procjenu "tehnologije i metoda koje se koriste za nadzor, pomoć i vozačevo angažovanje tokom vožnje" dok se koristi autopilot. Naglašeno je da “nijedno komercijalno motorno vozilo dostupno danas ne može samostalno upravljati” i da svako "raspoloživo vozilo zahtijeva da vozač uvijek ima kontrolu".
 
Pomoćna tehnologija koja omogućava automobilu da automatski upravlja, ubrzava i koči našla se na udaru kritika jer vozače Tesle dovodi u zabludu pošto sistem ne upravlja automatski automobilom iako su, dodaje BBC, prethodno iz Tesle najavili "potpunu samostalnu vožnju" automobila.
 
Istraga američke agencije dolazi uoči 19. avgusta kada je, naglašava BBC, najavljeno predstavljanje softvera automobilske kompanije i na kojem će Tesla, prema riječima Ilona Maska, pokazati svoj napredak sistema vještačke inteligencije s ciljem zapošljavanja stručnjaka u kompaniju.
 
Tehnologija bez čvrste regulacije

Istraga Nacionalne uprave za sigurnost saobraćaja na autoputevima najnoviji je znak da američke vlasti počinju pomnije proučavati tehnologije pomoći vozačima nakon što su ranije davale kompanijama uglavnom odriješene ruke, ukazuje Volstrit džurnal (The Wall Street Journal).
 
Napredni sistemi za pomoć vozačima nisu čvrsto regulisani u SAD, ističe njujorški list, dodajući da je NHTSA nedavno počela da zahtjeva od kompanija da agenciji redovno prijavljuju udese koji uključuju takve funkcije.
 
Potez NHTSA doprinosi pojačanoj regulatornoj kontroli s kojom se Tesla suočio posljednjih mjeseci, ukazuje Volstrit džurnal, dodajući da su dva američka senatora — demokrate Ričard Blumental (Richard Blumenthal) i Edvard Markej (Edward Markey) – ranije ove godine pozvala NHTSA da razvije preporuke za poboljšanje naprednih sistema za pomoć vozačima kao što je Teslin 'Autopilot'.
 
Tesla, čije su akcije u ponedjeljak pale više od četiri odsto, nije odgovorio na zahtjev za komentar. Kompanija odavno tvrdi da je vožnja s uključenim autopilotom sigurnija nego vožnja bez njega, ali nalaže vozačima koji koriste sistem da obraćaju pažnju na put i da drže ruke na volanu.
 
Tesla je u februaru pristao da povuče skoro 135.000 vozila u SAD s ekranom osjetljivim na dodir, dok je u Kini povukao više od 285.000 vozila kako bi se riješilo pitanje sigurnosti vezano za kontrolu upravljanja automobilom. Kineska državna uprava za regulisanje tržišta saopštila je da bi Teslin sistem kontrole mogao da se aktivira slučajno, što bi potencijalno izazvalo iznenadno ubrzanje.
 
Slabosti autopilot tehnologije

Najava američke vladine agencije da će istražiti Teslin sistem za pomoć u vožnji bit će najširi osvrt do sada na autopilot tehnologiju koja se koristi u stotinama hiljada Teslinih električnih automobila, napisao je Njujork tajms (The New York Times).
 
U zavisnosti od svojih nalaza, agencija bi mogla da primora Teslu da povuče automobile i napravi promjene u sistemu, a ima ovlaštenje da primora proizvođače automobila da dodaju sigurnosne uređaje i funkcije svojim automobilima. List naglašava da će istraga agencije ispitati sve modele Tesle - Y, X, S i 3 - odnosno većinu vozila koje je kompanija proizvela u Sjedinjenim Državama posljednjih godina.
 
Jedno od kritičnih pitanja na koje će se istražitelji fokusirati je kako 'autopilot' osigurava da vozači Tesle obraćaju pažnju na put i budu spremni da ponovo preuzmu kontrolu nad svojim automobilima u slučaju da sistem ne prepozna i ne zakoči na vrijeme.
 
Vladina agencija je najavila da će također ispitati kako sistem autopilota identifikuje objekte na putu i pod kojim uslovima se program može uključiti. Tesla je, dodaje list, priznao da autopilot ponekad ne može da prepozna zaustavljena vozila hitne pomoći, a stručnjaci za sigurnost, videozapisi objavljeni na društvenim mrežama i sami vozači Tesle dokumentovali su razne slabosti autopilot tehnologije.
 
Prvi smrtni slučaj koji je, ističe Njujork tajms, povezan s Teslinim automobilom u Sjedinjenim Državama dogodio se 2016. godine kada je vozač ‘Modela S’, s uključenim autopilotom udario u traktor-prikolicu na putu ispred sebe. Tesla je tada saopštio da autopilot nije uspio prepoznati kamion jer je bio bijele boje "dok je nebo iza njega bilo svijetlo".
Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )