Foto: undefined
BANJALUKA - Savjet ministara BiH usvojio je informaciju Ministarstva komunikacija i transporta BiH o vanrednoj situaciji u sistemu kontrole vazdušnog saobraćaja uzrokovanoj naglim i istovremenim bolovanjima operativnog osoblja Agencije za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi BiH (BHANSA).
Podsjetimo, BHANSA se našla u problemima jer je, kako tvrde, značajan broj kontrolora letenja otišao na bolovanje, zbog čega će biti urađene i provjere, a vjetar u leđa za to stiže i iz Savjeta ministara BiH.
"Na sjednici je data puna podrška Upravi BHANSA u preduzimanju svih zakonom propisanih mjera s ciljem uspostavljanja potpune operativne stabilnosti, sigurnosti i funkcionalnosti sistema kontrole vazdušnog saobraćaja u BiH", naveli su iz Savjeta ministara BiH.
Savjet ministara, kako su dodali, podržava aktivnosti Uprave BHANSA usmjerene na normalizaciju rada i osiguranje dostupnosti kontrolorskog osoblja, naročito u situacijama kada mogu nastati operativni poremećaji i reputacijski rizici za BiH.
Savjet ministara BiH naglašava da je osiguranje neprekinutog i stabilnog funkcioniranja sistema kontrole vazdušnog saobraćaja od značaja za međunarodni položaj BiH u vazdušnoj mreži Evrope.
"Ministarstvo komunikacija i transporta dužno je, u saradnji s BHANSA, redovno informisati Savjet ministara BiH o sprovođenju mjera za normalizaciju operativnog kapaciteta ove agencije", naveli su iz Savjeta ministara BiH.
Koliko kontrolora letenja je trenutno zaposleno u BHANSA i koliko ih je na bolovanju, pitanje je koje smo juče poslali BHANSA, ali odgovor nismo dobili.
Edin Forto, ministar komunikacija i transporta BiH, izjavio je da je Savjet ministara BiH informisan na sjednici o grupnom odlasku na bolovanje zaposlenika BHANSA, upozorivši na moguće posljedice po međunarodne obaveze koje Agencija preuzima.
"Ne optužujem nikoga, moguće je da je riječ o koincidenciji, ali je važno razumjeti potencijalne rizike. Ako BHANSA ne bude u mogućnosti ispuniti svoje obaveze iz Plana poslovanja, može doći do preusmjeravanja letova, finansijskih gubitaka i narušavanja međunarodnog ugleda BiH", rekao je Forto.
Podsjetio je da je Eurocontrol iz Brisela upravitelj mreže kontrolora vazdušnog saobraćaja u Evropi, te da svaka zemlja, dostavljanjem svog plana rada, preuzima odgovornost za njegovo izvršenje.
"Zbog toga je ključno da se Uprava BHANSA i sindikati dogovore o postupanju u sličnim situacijama u budućnosti", naglasio je Forto.
Iz BHANSA su početkom mjeseca priznali: suočeni su, kažu, s ozbiljnim operativnim izazovima uzrokovanim iznenadnim i istovremenim povećanjem broja bolovanja među dijelom operativnog osoblja. Potpuno poštuju, kako su dodali, pravo svakog radnika na bolovanje u skladu s važećim zakonodavstvom, ali...
"Dužni smo kao odgovorna institucija sprovesti provjere opravdanosti ovog naglog porasta, prije svega zbog očuvanja sigurnosti vazdušne plovidbe", rekli su iz BHANSA.
S druge strane, Sindikat oblasnih kontrolora, Sindikat kontrolora letenja i Udruženje kontrolora oglasili su se zajedničkim saopštenjem u kojem ističu da u potpunosti podržavaju korištenje svih zakonom predviđenih mehanizama koje poslodavac može primijeniti s ciljem provjere i eventualnog otkrivanja zloupotreba prava na bolovanje.
"Međutim, ono što kategorički odbacujemo jeste tendenciozno, neutemeljeno i javno etiketiranje kontrolora letenja kao odgovornih za navodna lažna bolovanja, te svjesno i višestruko preuveličavanje podataka o operativnim kašnjenjima u vazdušnom prostoru BiH", saopštili su oni početkom jula.