Foto: nezavisne.com

- Prošlo je gotovo osam godina od kada je proslijeđena posljednja marka prikupljena po osnovu putarina za održavanje i rekonstrukciju puteva u BiH i izgradnju novih kilometara auto-puteva.

Koliko god nadležni htjeli da priznaju ili ne, od 2017. godine naovamo politika je gotovo pa najveći krivac zašto novac koji se prikuplja na posebnom podračunu Jedinstvenog računa UIO BiH i dalje tamo "čuči" i žargonski rečeno skuplja prašinu, pa je BiH primorana da svaki novi pedalj putne infrastrukture gradi kreditima.

A zaključno sa 29. januarom 2025. godine, na pomenutom računu bilo je 294.089.957 KM, koje bi trebalo da se rasporede Federaciji BiH, Republici Srpskoj i Brčko distriktu, u omjeru 59 odsto, 39 odsto te dva odsto.

Ako bismo to pretvorili u novac, Federaciji BiH bi trebalo da pripadne 173.513.075 KM, Republici Srpskoj 114.693.082 KM i Brčkom 5.881.779 KM.

Posljednji pokušaj raspodjele sredstava, odnosno bilo kakvog razgovora o tom pitanju, propao je krajem januara 2025. godine, jer se na sjednicu Upravnog odbora (UO) UIO BiH, a koju, pored ostalih, čine tri ministra finansija na nivou BiH, nije pojavio federalni ministar finansija Toni Kraljević.

Isto se desilo 2. decembra 2024. godine, a izvor "Nezavisnih novina" tada je kazao da se o raspodjeli praktično nije ni raspravljalo, jer članovi UO UIO koji dolaze iz Federacije BiH smatraju da FBiH pripada daleko više novca nego što je predloženo.

Upravo na tom fonu i poslanici iz reda Bošnjaka u Predstavničkom domu PS BiH smatraju da je Srđan Amidžić, ministar finansija BiH i predsjedavajući UO UIO, spriječio Odbor da utvrdi privremene koeficijente za raspodjelu.

"Nezavisne" su krajem prošle godine objavile da je Radna grupa zadužena za ovo pitanje na stolu imala tri varijante raspodjele.

Naime, izračuni i prijedlozi kako da se rasporede sredstva išli su na način da to treba raditi po krajnjoj potrošnji, preko toga da dužina puteva treba biti ključna, i treće da presudan treba da bude broj registrovanih vozila.

Ništa od navedenog nije bilo ni blizu dogovora, potvrđeno je tada "Nezavisnim".

Dok iz Federacije BiH krive Upravni odbor UIO na čelu sa Srđanom Amidžićem, ministrom finansija BiH, da ih zakida za milione KM, iz Republike Srpske loptu vraćaju na stranu Federacije riječima da njima očigledno nije u cilju da se sredstva raspodijele onako kako to kažu zakon i propisi.

Nedeljko Ćorić, direktor JP "Autoputevi Republike Srpske", poručuje da su s tim u vezi spremili krivične prijave protiv odgovornih iz FBiH, jer kako kaže, ne prave štetu samo Republici Srpskoj, već i Federaciji i Brčko distriktu.

"Jednostavno, postoji bošnjačka komponenta koja nije spremna da se taj novac rasporedi. Oni će u skladu sa zakonom dobiti krivične prijave, nadam se da će tužilaštvo i sudovi odraditi svoj posao na adekvatan način i sankcionisati ljude koji prave ogromnu štetu svim putarskim preduzećima, kako u Republici Srpskoj, tako i u Federaciji BiH. Mi smo napisali te krivične prijave i namjeravamo da ih predamo", rekao je Ćorić za "Nezavisne novine".

"Autoputevi RS" su inače u 2024. po osnovu naplate putarina na auto-putevima u Srpskoj naplatili 38,3 miliona KM, što je za 2,4 miliona KM više nego u 2023. godini.

Na pogubnost odluka da se novac godinama ne raspodjeljuje, upozoravaju i iz "Autocesta FBiH", koji poručuju da su se više puta obraćali Federalnom ministarstvu finansija kao i Vladi FBiH za rješavanje navedene problematike, jer bi, kako kažu "Nezavisnim", taj novac direktno pomogao bržoj dinamici gradnje auto-puteva.

A na upozorenjima su, izgleda, stali, jer kako priznaju za "Nezavisne", trenutno ne razmišljaju o mogućim tužbama prema UO UIO BiH. Takođe, nisu željeli da komentarišu ni to da li novac skuplja prašinu zbog političkog neslaganja.

"'Autoceste Federacije BiH' nisu upoznate je li ovo pitanje političkog ili pak tehničkog karaktera", navodi se u odgovoru koji smo dobili iz ovog preduzeća.

I stav UIO BiH ide ka tome da novac treba biti raspoređen što je prije moguće.

"Tako bi se pomoglo preduzećima koja se bave održavanjem puteva zbog njihovih obaveza, ali i zbog činjenice da novac gubi vrijednost zbog inflacije", naveli su iz UIO.

Ekonomista Admir Čavalić potvrđuje da svako odugovlačenje po ovom pitanju odnosi mogućnost da se riješe pitanja koja se tiču putne infrastrukture.

"Nije dobro da se politika bavi rokovima, bilo bi dobro da je ovo čisto ekonomsko pitanje, da imamo neki automatizam, i u suštini da se taj novac koristi čim prije u one namjene u koje treba da se koristi", kazao je Čavalić za "Nezavisne".

Podsjećanja radi, UIO BiH prikuplja prihode po dvije vrste putarina.

Prva se odnosi na putarinu za održavanje puteva i ona se naplaćuje u iznosu od 0,15 KM po litru naftnog derivata, a druga na putarinu za izgradnju auto-puteva i ona iznosi 0,25 KM po litru derivata.

Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )