Foto: pixabay.com
Sa prvim jutarnjim mrazevima, počinju i prvi zimski problemi sa automobilom. Motor teže "pali", posebno kod starijih i onih vozila koja nisu potpuno ispravna. Rano ujutru može da nas sačeka i led na staklima.
Prije polaska, temeljno očistite sva stakla, kao i svjetla i migavce. Opasno je krenuti sa zamagljenim staklima jer time ugrožavate bezbjednost usljed loše vidljivosti.
U sistemu za pranje vjetrobrana treba da se nalazi tečnost koja se ne ledi na niskim temperaturama. Led treba uklanjati strugalicom, a ne brisačima. Ako na to ne pazite, lako možete oštetiti gumene metlice brisača.
Ne zaboravite da očiste i spoljne retrovizore.
U prvih nekoliko minuta rada, motor se malo zagrije pa iz ventilacionih otvora počinje da suši vlagu sa unutrašnje strane stakala. Važno je pri ruci imate i mekanu krpu, kako biste, po potrebi, mogla da obrišete unutrašnju stranu šoferšajbne, podsjeća Autoportal.
U početku vozite oprezno i bez žurbe, pošto je potrebno sačekati da se motor potpuno ugrije, a ventilacija počne da radi punim intenzitetom.
Oprez je važan i zbog hladnih guma, koje na hladnom asfaltu loše prijanjaju pa se povećava rizik od proklizavanja, kod kočenja i brže vožnje u krivinama.
Problem je posebno izražen ako vozite sa ljetnim gumama, pa ako nekim slučajem do sada i niste stavili zimske pneumatike, sada je krajnje vrijeme da to uradite - gužve kod vulkanizera su prošle.
Prvi mrazevi su najopasniji, jer može da se dogodi da zimska služba ne stigne da pospe so na određenoj dionici, a vozači su još nespremni na zimske uslove vožnje.
Poledica se često javlja na nadvožnjacima, u usjecima, na ulazima u tunele i predjelima koji su rijetko izloženi suncu. Nailazak na led nesmanjenom brzinom često znači i izlijetanje sa puta, što teško može da spriječi i najspretniji vozač.
Ako se temperatura spusti ispod nule, treba biti oprezan čak i kada je suvo vrijeme, jer tada guma slabije prijanja.
Na kraju još jednom ponavljamo - dobre zimske gume vrijede više od svega i na njima nemojte da štedite.
Struganje leda polako postaje svakodnevna rutina a pritom treba biti oprezan. Koristite kvalitetne strugalice, led stružite odmjerenim pritiskom, pazite da strugalicom za led uz okvir stakla ne oštetite gumene zaptivke.
Led treba ukloniti temeljno, jer zaostale grudvice, prilijepljene za staklo, mogu da oštete gumenu metlicu brisača.
Ni u kom slučaju za uklanjanje leda ne koristite vruću vodu, jer staklo može da pukne.
Nije problematično ukoliko krenete i sa hladnim motorom, ali dok se ne zagrije na radnu temperaturu ne pretjerujte sa brojem obrtaja motora.
To je posebno važno kod motora sa turbopunjačem.
Što se motor više zagrijava, broj obrtaja postepeno možete da povećavate.
Prije polaska, grijač zadnjeg stakla po pravilu ne stigne potpuno da ukloni vlagu, pa treba oprezno manevrisati u rikverc dok se staklo potpuno ne odmagli.
Problem pogoršavaju i bočni retrovizori, koji nakon čišćenja lako mogu ponovno da se zamagle i orose.
Posebno je nezgodno uključivanje u saobraćaj izlaskom sa parkinga u rikverc, jer loša vidljivost kroz bočne prozore otežava i povećava rizik izlaska na ulicu. Zato je mnogo bolje da o tome razmišljate kada se parkirate i da na parking mesto uđete zadnjim dijelom vozila.