Foto: NN
Sve je više registovanih civilnih vazduhoplova u BiH, ali raste i broj građana koji imaju svoju "čeličnu pticu".
Prema posljednjim podacima Direkcije za civilno
vazduhoplovstvo BiH (BHDCA), trenutno imamo registrovanu 91 civilnu letjelicu,
a vlasnici su, uglavnom, aero-klubovi, njih oko 40, te fizička lica, koja imaju
njih 32.
Prije tačno dvije godine civilna flota obuhvatala
je 87 vazduhoplova, od čega ih je u vlasništvu građana bilo 29.
Kada se osvrnemo na još nekoliko godina unazad,
uočava se da je, recimo, 2013. godine u BiH bilo registrovano 77 letjelica, od
kojih je 20 aviona i jedan helikopter bio u privatnom vlasništvu.
U proteklim godinama neke od letjelica su
obrisane sa spiska, a druge su dodavane. U 2020. registovano ih je dodatnih
pet.
Građani BiH koji imaju letjelice uglavnom se ne
mogu pohvaliti njihovim performansama, ali ni vrijednošću. Pilotiraju oni uglavnom
manjim avionima, žirokopterima, jedrilicama...
Neki građani, ipak, imaju nešto veće letjelice,
kao što je, recimo, jedan vlasnik tipa Storch, proizvođača "Officine
Rodaro". Na jednog građanina registrovan je i helikoter tip Gazelle SA341
H.
Ali, kada se podvuče crta, a po riječima
stručnjaka, "čelične ptice" u vlasništvu građana uglavnom su
vrijednosti kao bolji automobil.
"Sve su to jeftinije letjelice. Ako imate
novac, sve se može završiti na lak način. Završite školovanje, kupite avion i
to je to. Solidan četvorosjed može se kupiti za 80.000 do 100.000 maraka.
Dakle, košta kao dobar auto", rekao je za "Nezavisne" Omer
Kulić, doktor nauka iz oblasti avijacije.
Po dostupnim informacijama, put do vlasništva nad
avionom jednostavan je za one koji imaju novca. Možete da ga kupite i preko
interneta. Potom se naprave određeni pregledi u BiH i, naravno, stekne se
dozvola da se svojom letjelicom vinete pod oblake. Za dozvolu pilota motornog
aviona, prema odranije dostupnim informacijama, obuka košta oko 20.000 maraka.
Tek nešto više potrebno je izdvojiti za avion,
mada ima i dosta skupljih. Naime, na jednom bh. internet oglašivaču, u ovom
momentu, nalazi se nekoliko aviona. Cijene su im šarolike, pa koštaju od 25.000
do 60.000 KM. U letnom su stanju, tvrde prodavci.
"Avion je servisiran i u jako dobrom stanju.
Spreman je za letenje. Uz avion nudimo i preobuku ili kompletnu obuku
letenja", navodi prodavac aviona, koji košta 25.000 maraka.