Foto: Srpskainfo
Minuli lokalni izbori u BiH su potvrdili da je u savremenom političkom komuniciranju u centru pažnje ličnost kandidata, a ne ideje i ideologije, te da, suprotno uvreženom mišljenju, dobro osmišljena i aktivna kampanja itekako može preokrenuti rezultat.
Zaključili su to učesnici veb diskusije, koju je nedavno, u
sklopu Političke akademije, organizovala Fondacije „Fridrih Ebert“ u BiH.
Eksperti za političku komunikaciju su saglasni da su
političke partije bile u „zapećku“ kampanje, osim u slučajevima kada su birači
glasali protiv stranaka na vlasti.
– Imali smo takvu situaciju i u Banjaluci i u Sarajevu, gdje
su mnogi glasali protiv SNSD, odnosno SDA. Primjetno je takođe da su na ovim
izborima u kampanji bar donekle razdvojene lokalne i opšte teme i poruke i da
su kampanje bile personalizovane – ocijenila je politikologinja Ana Mari
Bošnjak sa Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru.
Kako je istakla Bošnjakova, ali i mnogi studenti, polaznici
akademije, za veliki broj birča u Banjaluci, minuli izbori su se svodili na
pitanje: ko je za Milorada Dodika, a ko za Draška Stanivukovića.
Da je Draško Stanivuković u predizbornoj kampanji bio ispred svoje stranke, potvrdio je i Saša Čeklija, profesor na Nezavisnom univerzitetu u Banjaluci, koji je i potpredsednik Gradskog odbora PDP i jedan od kreatora kampanje u ovoj stranci.
– Na bilbordima na kojima su se predstavljali kandidat PDP
Draško Stanivuković, koji je bio zajednički kandidat opozicije za
gradonačelnika, te Jelena Trvić, kao nositeljica odborničke liste PDP, uopšte
nije bilo logotipa stranke. Nigdje, ni na jednom njihovom plakatu. To nije bilo
slučajno. Procijenjeno je da je tako bolje – rekao je Čekrlija.
On je dodao da je, doduše, upravo zbog takvog pristupa,
odbornička lista PDP prošla mnogo lošije nego dvoje pomenutih kandidata, ali da
bi, uprkos tome, kada bi se izbori ponovo desili, PDP vjerovatno opet postupio
na isti način.
– Ako bi se našli pred izborom gradonačelnik ili skupštinska
većina, odgovor bi bio gradonačelnik – kaže Čekrlija.
Dodaje da su kampanji PDP, odnosno Draška Staniovukovića,
prethodila ozbiljna istraživanja, kako bi se ustanovilo šta građani očekuju i
šta od tih očekivanja gradska vlast objektivno može ispuniti.
– Uslijedila je štand kampanja, u kojoj je kandidat za
gradonačelnika nastojao da priđe bukvalno svakom građaninu, u svakoj gradskoj
ulici i svakom i najudaljenijem selu. Ljudima je jako bitno da im se političari
lično obrate i pokažu da im je stalo do njih – kaže Čekrlija.
PRIČA O ZECU I DINOSAURUSU
Saša Čekrlija ističe da su mnogi mislili da je u Banjaluci
nemoguće pobijediti protiv SNSD-a, ali da se ispostavilo da je Dodikova partija
kao dinosaurus: još uvijek moćna, spremna da zada težak udarac, ali i uspavana
i troma.
– Dok je „dinosaurusa“ teško pokrenuti, aktivisti PDP su
bili dinamični, uvijek na terenu, tako da su znali dnevno održati po pet šest
malih skupova na različitim lokacijama – ocjenjuje Čekrlija.
Dodaje da će ostati misterija zašto vladajuća stranka nije
posegnula za starim trikom – trećim kandidatom za gradonačelnika, koji bi, kao
autsajder, odvlačio potencijalne glasove opozicije i koji se u političkom
žargonu naziva zec.