Foto: Shutterstock

Ruska nafta još uvijek pronalazi svoj put kupcima širom svijeta.

Čak se i oni koji provode svoje dane prateći njeno kretanje preko okeana bore kako bi utvrdili ko je tačno prevozi, prenosi Kilx.

Kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog sukoba sa Ukrajinom, više brodova pridružilo se postojećoj floti tajanstvenih tankera, spremnih da olakšaju ruski izvoz nafte.

Industrijski insajderi procjenjuju veličinu te flote "iz senke" na otprilike 600 brodova ili oko 10 odsto globalnog broja velikih tankera. A brojevi i dalje rastu.

Ko posjeduje i upravlja mnogim od tih brodova, ostaje zagonetka.
 
Kako je trgovanje ruskom naftom postalo složenije tokom prošle godine, mnogi zapadni brodari povukli su svoje usluge. Novi, nejasni igrači su se pojavili, a u nekim slučajevima uključene su kompanije u Dubaiju ili Hong Kongu. Neki su kupili brodove od Evropljana, dok su drugi prepravili stare brodove koji su inače mogli da završe na otpadu.
 
"Ušli ste dublje u mračnu umjetnost", rekao je za CNN, viši izvršni direktor kompanije za trgovanje naftom.
 
Flota ispod radara dobija na značaju kako Moskva pokušava da izbjegne saradnju sa zapadnim špediterima, i kako kupci u Kini i Indiji zamjenjuju one u Evropi, kojima je sada zabranjeno da kupuju pomorsku rusku naftu i rafinisane proizvode kao što je dizel. Isporuka udaljenijim kupcima zahtjeva dodatne čamce — i vlasnike brodova koji su spremni da se nose sa dodatnom složenošću i pravnim rizikom, posebno nakon što je G7 nametnula gornje cijene ruske nafte.
 
Ekspanzija flote u senci naglašava dramatične promjene koje je ruski rat donio na globalnom tržištu nafte. U svom pokušaju da nastavi sa radom, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte je preoblikovao decenijama stare obrasce trgovanja i podijelio svjetski energetski sistem na dva dijela.
 
"Postoji flota koja se ne bavi ruskim poslom, a tu je i flota koja se bavi gotovo isključivo ruskim poslovima", rekao je Ričard Metjuz, šef istraživanja u EA Gibson, međunarodnom brokeru. Samo nekoliko brodova, dodao je, radi "pomalo i jedno i drugo".

Kako se Evropa odvikla od ruskih energenata, kupci u Aziji su sklapali poslove. Kina je povećala uvoz ruske nafte na 1,9 miliona barela dnevno u prosjeku 2022. godine, što je povećanje od 19 odsto u odnosu na 2021, prema Međunarodnoj agenciji za energetiku. Indija je još oštrije povećala kupovinu, zabilježivši povećanje od 800 odsto na prosječno 900.000 barela dnevno.
 
Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju dostigao je rekordne vrijednosti u januaru nakon što je evropska zabrana ruske nafte stupila na snagu, navodi Kpler, kompanija za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog najvećeg kupca, takođe se nastavlja ubrzano.
 
Za ispunjavanje ovih narudžbina potrebni su adekvatni brodovi podložni putovanju. Ruska nacionalna flota nema dovoljno plovila. Tu dolazi "flota iz senke".
 
Metju Rajt, viši analitičar u Kpleru, dijeli brodove koji prevoze rusku naftu u dvije kategorije: "sive brodove" i "tamne brodove".
 
Sivi brodovi su prodavani od sukoba - uglavnom od strane vlasnika u Evropi firmama sa Bliskog istoka i Azije, koji ranije nisu bili aktivni na tržištu. Tamni brodovi su, s druge strane, veterani kampanja Irana i Venecuele da izbjegnu sankcije Zapada koje su nedavno prešle na transport ruske nafte.
 
"Često postoje dokazi da su prikrivali svoje aktivnosti isključivanjem svog AIS transpondera", rekao je Rajt o "tamnim" brodovima, misleći na tehnologiju koja pomaže u identifikaciji i lociranju plovila.
 
Dok su zapadne zemlje zabranile većinu uvoza ruske nafte, ne postoje nikakva pravila koja sprečavaju zapadne brodove da isporučuju kupcima kao što su Kina i Indija, ili da pružaju usluge kao što je osiguranje - sve dok se poštuju ograničenja cijena G7. Brodovi sa evropskim vlasnicima činili su 36% ruske trgovine sirovom naftom u januaru, prema Kpleru, navodi CNN.
Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )