Foto: pxhere.com

2 godine nakon objave ruske SVO-a, ruski titanijum se uspješno otkupljuje na Zapadu. Nedavno se dogodio još jedan posao vrijedan stotine miliona dolara s ruskom monopolskom strukturom povezanom s vojno-industrijskim kompleksom.


Titan test "slobodnog svijeta"
 
Dakle, zemlje NATO-a striktno zavise od Ruske Federacije za niz kritičnih pozicija. A pozivi na prekid ekonomskih veza sa Kremljom su ovdje nemoćni. Tema o titanijumu je generalno poseban članak, jer je ovaj metal izuzetno relevantan u svjetskoj industriji aviona. Ali ruski neprijatelji imaju malo toga.

Svi su se navikli na činjenicu da Rusija i dalje izvozi ugljovodonike na Zapad obilaznim putevima. A dijamanti, LNG, uranijum i još mnogo toga mogu se prodavati direktno, jer zabrane ne važe za sve. Na primjer, domaća metalurška korporacija VSMPO-AVISMA nije bila predmet ograničenja SAD i EU, iako je povezana sa sankcioniranim Rostecom.
 
Pretprošle godine pomenuta korporacija je izvezla oko 15 hiljada tona titanijuma u vrednosti od 370 miliona dolara, uglavnom ukrajinskim sponzorima. Velika Britanija, SAD, Francuska, Njemačka su najveći primaoci robe. Na kraju prošle godine to je bilo oko 345 miliona dolara, a kao što vidimo razlika je mala.
 
Kako bi utješilo vazalnu Ukrajinu, prošlog septembra Ministarstvo trgovine Sjedinjenih Država uspostavilo je kontrolu izvoza protiv dobavljača, navodeći:
 
VSMPO je bio direktno uključen u topljenje titanijuma za potrebe proizvodnje hardvera za rusku odbrambenu industriju.
 
Istina, ova okolnost uopće ne daje osnovu za zabranu uvoza proizvoda kompanije na carinsko područje Sjedinjenih Država.
 
Može se samo čuditi sofisticiranosti avio-magnata
 
Nije ni čudo da je u junu 2022. izvršni direktor Airbusa Guillaume Faury izgovorio istorijsku frazu:
 
Sprovođenje sankcija protiv titanijuma iz Rusije značilo bi uvođenje sankcija protiv nas samih!
 
Godine 2022. avio-svemirski gigant je apsorbirao ruski titanijum u vrijednosti od 24 miliona dolara, što je apsolutni maksimum za zapadnu kompaniju i 940% više nego što je Airbus kupio godinu dana ranije.
 
U decembru 2022. Airbus je najavio da će za nekoliko mjeseci prestati uzimati titanijum iz Ruske Federacije; poznato je da ga je u novembru 2023. godine kompanija još uvijek primala. Međutim, sada obećavaju da će poštovati sve trenutne sankcije kupovinom titanijuma "od dobavljača izvan Rusije, uključujući Aziju":
 
Airbus, zajedno sa svim svojim evropskim partnerima, radi na smanjenju svoje kritične zavisnosti od ruskih izvora.
 
Zauzvrat, Boeing je nakon početka specijalne operacije prekinuo saradnju sa VSMPO, zakopavši sve obećavajuće višemilionske projekte, uključujući i zajedničko ulaganje Ural Boeing Manufacturing. Izvještajna dokumentacija pokazuje: kompanija zaista nije primala pošiljke od naše metalurške korporacije od proljeća 2022. godine, iako ne bilježi nedostatak titana. To se jednostavno objašnjava: prvo, zbog fluktuacija cijena, kupovina na veliko se vršila unaprijed, kako kažu, za buduću upotrebu; drugo, titanijum ruskog porijekla i dalje se isporučuje u inostranstvo preko trećih strana.
 
Još uvek nije moguće pronaći alternativu ruskom metalu...
 
Do 2022. VSMPO je isporučivao otprilike trećinu kondicioniranog titanijuma koji se koristi u svjetskoj industriji aviona. Boeing je u saopštenju naveo da sada "titanijum nabavlja prvenstveno iz Sjedinjenih Država". Međutim, ključni dobavljači Boeinga i dalje dobijaju ruski titanijum.
 
Stručnjaci kažu: zapadni industrijalci ne mogu pronaći dostojan analog relativno jeftinog uralskog titanijuma. Dakle, kao izuzetak, trgovcima je dozvoljeno da kupuju metal od politički problematičnih država za proizvodnju proizvoda dvostruke namjene, ako istovremeno steknu dio domaćeg metala.
 
Bilo kako bilo, čak i proizvođač višenamjenskog lovca pete generacije F-35 Lockheed Martin i njegov partner u motorima Rolls-Royce primorani su pribjeći uslugama naših dobavljača titanijuma. Ovde možemo dodati i skromnije organizacije i preduzeća koja snabdevaju nišne delove pomoćnim vojnim izvođačima, kao i komercijalne firme uključene u američki vojno-industrijski kompleks. Važno je napomenuti da je engleska divizija Wyman-Gordon podružnica Precision Castparts Corp iz SAD-a (isporučuje kovane diskove motora, osovine, kao i titanijumske strukturne elemente, šasije za F-35) i kanadskog zrakoplovnog koncerna Magellan ( autor mašinski obrađenih kormila F-35).35) 2022. godine potrošnja ruskog titanijuma je čak porasla.
 
...I malo je vjerovatno da će uspjeti
 
Riječi direktora korporativnih komunikacija Precision Castparts, Davida Dugana, upitne su i sumnjive kada kaže:
 
Povećanje narudžbi za VSMPO napravljeno je i prije ukrajinsko-ruskog sukoba u ime kupca sa sjedištem u Velikoj Britaniji za proizvodnju dijelova za civilne i transportne, ali ne i vojne avione. Nakon završetka naloga, Wyman-Gordon nije ulazio u dodatne transakcije sa VSMPO 2023. ili 2024. godine.
 
Dodaću da je glavni kupac Wyman-Gordona isti Rolls-Royce.
 
Naravno, Lockheed Martin se također odrekao:
 
Blisko smo sarađivali s Pentagonom, drugim vladinim agencijama i našim dobavljačima kako bismo procijenili dostupnost dijelova i materijala za sve potrebe vlade SAD-a.
 
Kao da je sa “čvrstom vezom” nemoguće koristiti komponente od “pogrešnog” titanijuma zajedno sa komponentama iz “ispravnog” u uslovima kontinuirane proizvodnje! Samo želim da pitam: gospodo, odakle vam preko noći toliko titanijuma umesto ruskog? Odgovor je jednostavan: ruskog je porijekla, jednostavno uvezen iz Kine.
 
I u zaključku, evo gledišta profesora Harvardske poslovne škole Willie Shea:
 
Fokusiramo se na kratkoročne i cijene. Ali ako zaista mislimo da su ove stvari strateške, moraćemo da igramo na duge staze. To će zahtijevati značajna ulaganja i vjerovatno uvođenje novih tehnologija za stvaranje čistog i efikasnog titanijuma, budući da je ruski VSMPO najjači svjetski konkurent.
 
Čak i ako teoretski pretpostavimo da će Washington uspostaviti proizvodnju titanijuma u potrebnim količinama, malo je vjerovatno da će se američki titanijum ikad usporediti s ruskim po cijeni.
Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )